Sheikh Ahmad Bin Muhammad Zain Al-Fatani
Pemikir BangsaOleh - 'Abdullah Zaidi bin Hassan
Syaikh Ahmad Bin Muhammad Zain Bin Mustafa al-Fatani RH adalah seorang Muslim-Melayu yang merupakan antara peribadi kemuncak di dalam sejarah tamaddun Melayu dari zaman Melaka sehingga kini. Syaikh menyatakan sifat dirinya sebagai:
Yang dibangsakan kepada Imam Abi al-Hasan al-Asya‘ari mazhabnya lagi kepada Melayu bahasanya lagi kepada Patani tuturannya lagi kepada kenyataan isyaratnya. (1)
Syaikh adalah seorang ulama yang menghabiskan umurnya berkhidmat kepada ilmu, seorang pengerak masyarakat yang berfikir merentasi negeri kelahirannya, merangkul keseluruhan rantau Melayu dan kesejagatan ummah. Seorang yang meneruskan warisan ilmu dan hikmah para ulama dan hukama dari zaman silam serta bersedia untuk mengharungi masa mendatang yang mengandungi belbagai penemuan. Seorang sufi yang mengusahakan kejilahan hati dan agar diri tiada sunyi dari berzikir bagi menikmati kemanisan bersama Tuhannya, serta di masa sama dia bergerak cergas pula di dalam masyarakat bersama raja-raja dan para fuqara. Dia teramat sayang kepada ilmu dan amalan agamanya yang mulia, lanjutan kepada sayang yang amat itulah yang mencambahkan sayangnya kepada bangsa, tanah air dan bahasanya.
Latar Belakang Masyarakatnya Datuk beliau Syaikh Mustafa Bin Muhammad adalah seorang panglima Istana Raja Patani, yang telah mengundur diri selepas tentera Raja Patani kalah perang dengan tentera Siam, lalu membuka pondok pengajian di Kampong Sena Janjar, daerah Jambu.
Dikatakan beliau mendapat ‘pembukaan’ dari Allah dengan diperlihatkan air telaganya melimpah keluar pada suatu malam akhir Ramadan, yang beliau fahami sebagai petanda malam Lailatu al-Qadr. Beliau telah berdoa pada sisi telaga itu agar zuriat beliau menjadi ulama. Telaga itu masih ada sehingga sekarang dan berada tidak berapa jauh dari kubur beliau. Empat anak lelakinya telah menjadi ulama terbilang, Syaikh Abdul Latif telah bergiat di Bangkok, Syaikh Daud dan Syaikh Muhammad Zain, ayahnya Syaikh Ahmad bergiat di Makkah dan Syaikh Abdul Qadir, yang dikenali sebagai Tok Bendang Daya di Patani.
Sebelum kelahiran Syaikh Ahmad, Patani berada di dalam keadaan yang tegang. Berapa siri peperangan telah berlaku di antara tentera Siam dan tentera Raja Patani. Di dalam peperangan 1831, Long Muhammad Raja Kelantan telah menghantar bantuan tentera di bawah pimpinan Raja Muda Kampong Laut dan Raja Banggol, sementara Sultan Terengganu telah menghantar bantuan di bawah pimpinan Panglima Tengku Idris. Takdirnya Patani telah kalah perang, Tuan Sulung, Raja Patani dan Tuan Kundur ,Raja Jala telah melarikan diri ke Kelantan, sementara Tuan Kecik, Raja Nongcik dan Tuan Dah, Raja Legeh lari ke hulu Patani. Tuan Kecik telah diburu dan dibunuh oleh tentera Siam, Tuan Dah sempat melarikan diri ke Perak. Siam telah mengancam untuk menyerang Kelantan dan Terengganu kerana telah menghantar bantuan menyokong Raja Patani. Lalu pada tahun 1832, Long Muhammad, Sultan Kelantan terpaksa menyerahkan Tuan Sulung dan Tuan Kundur kepada Siam dan Terengganu pula menyerahkan Panglima Demit, Panglima Mahmud, Panglima Pie’ dan Panglima Ahmad. Seramai 4,000 orang tawanan perang telah dibawa ke Bangkok.
Pada Tahun 1838, Kedah pula melancar serangan untuk memerdekakan diri daripada Siam, iannya juga disertai oleh panglima raja-raja Melayu lainnya, peperangan ini telah sampai hingga ke Chenok, kemudian tentera Melayu dapat dipatahkan oleh tentera Siam. Syaikh Ahmad membuat sedikit catitan tentang perjuangan yang panjang itu:
(Faedah) awal musuh Patani dengan Siam itu pada tahun ular besar iaitu tahun 1235 daripada hijrah sah dan nama raja yang musuh dengan Siam itu Long Abdul Qadir anak saudara Raja Nik yang jadi raja dahulu daripadanya (2)
Pada tahun 1842, Kelantan berada di dalam keadaan kucar kacir kerana peperangan saudara di antara Tuan Senik Mulut Merah melawan Raja Dewa Penambang, Raja Muda Tengku Sri Indera dan Tengku Muhammad anak Raja Muda Kampong Laut. Tuan Senik telah mendapat bantuan Siam untuk mengukuhkan kedudukan baginda, sebagai penyelesaian bagi perang saudara ini, pihak Siam telah membawa Tengku Mahammad dan penyokong baginda ke Patani dan dilantik menjadi raja pada pertengahan tahun 1842, berkebetulan Patani ketiadaan raja di waktu itu.
Keadaan Patani agak tenteram di bawah pemerentahan Raja-raja asal Kelantan ini. Tengku Muhammad diganti oleh anakanda baginda Tengku Putih . Pada tahun 1881. Tengku Putih pula diganti oleh Tengku Timun. Tengku Timun diganti oleh Tengku Sulaiman Syarif ad-Din pada tahun 1890. Baginda telah membuat banyak kemajuan di negeri Patani termasuklah meluruskan saliran Sungai Patani sepanjang 7km dan membina Masjid Batu di Cabang Tiga. Baginda diganti oleh Tengku Abdul Qadir Qamar ad-Din pada tahun 1899.
Pada tahun 1902 Siam telah merancang untuk mengubah sistem pemerintahan di kawasan selatan dengan menghapuskan kekuasaan Raja-raja Melayu. Raja-raja Melayu telah menurunkan tanda tangan perstujuan kecuali Raja Patani, Raja Reman dan Raja Legeh. Akhirnya Raja Raman dan Raja Legeh telah dipaksa menurunkan tanda-tangan. Tinggallah Sultan Abdul Qadir yang berkeras, kemudiannya baginda dipenjarakan di utara Bangkok dan dibebaskan pada tahun 1905. Baginda telah berundur ke Kelantan dan mangkat di Kelantan pada tahun 1933. (3)
Ditakdirkan Allah yang keseluruhan hidup Syaikh Ahmad bersamaan dengan tempuh pemerintahan Raja asal Kelantan di Patani, beliau dilahirkan pada tahun pertabalan Tengku Puteh sebagai Raja Patani dan beliau meninggal selepas Raja terakhir dari keturunan ini dilucutkan kuasa oleh Kerajaan Siam. Begitupun Syaikh Ahmad bergiat di Hejaz dan Masir bukan di tanah tumpah darahnya, Patani. Syaikh Ahmad mencatitkan:
(Faedah) Diperanakkan Ahmad Bin Muhammad Zain Bin Mustafa Bin Muhammad Fatani pada malam jumaat waktu jendera budak 5 haribulan Syaaban daripada tahun 1272, tahun ular besar pada bulan 5 daripadanya dengan istilah Siam pada hari yang keenam daripada bulan yang keenam pada istilah Melayu dan tempat beranaknya pada kampong Jambu, negeri Jerim daripada bumi Patani dan masya’nya kampong Jambu itu dan Kampong Sena Janjar. (4)
Syaikh Ahmad tidak lama membesar di Patani, ketika berusia empat tahun beliau telah dibawa oleh ayahnya ke tanah suci, Makkah. Di sini beliau telah menjalani kehidupan sebagai seorang penuntut yang gigih, ketika berumur belasan tahun beliau menyambung pelajarannya di Masir. Di sana beliau telah mula menghasilkan tulisan sendiri dan terjun di dalam kerja-kerja penerbitan kitab-kitab Melayu .
Beliau kembali ke Makkah sebagai seorang ilmuan yang disegani dan penyair yang terbilang. Beliau segera didatangi oleh murid-murid yang ramai terutama dari rantau Melayu. Walaupun terdapat ramai ulama dari rantau kita di waktu itu yang bergiat di bumi Makkah, tetapi kedudukan Syaikh Ahmad agak teristimewa. Selain daripada menguasai ilmu-ilmu tradisional agama seperti ulama yang lainnya,beliau juga memiliki kesungguhan untuk memahami perkembangan kemajuan yang sedang pesat berlaku dan beliau berusaha untuk memanafaatkan kemajuan itu untuk meninggikan agama Islam dan memartabatkan bangsanya.
Beliau juga telah mengadap Sultan Abdul Abdul Hamid II untuk membenarkan percetakan kitab-kitab Melayu di Makkah. Beliau juga telah membawa beberapa orang muridnya mengunjungi Syam untuk bertemu Syaikh Muhammad Yusuf an-Nabhani, kemudian mengunjungi Masir dan bertemu dengan Syaikh Muhammad Abduh. Beliau juga menghantar muridnya ke beberapa daerah untuk tujuan dakwah, terutamanya beberapa muridnya telah pergi ke Kemboja Beliau mengambil berat tentang nasib yang menimpa anak bangsanya [istilah Syaikh Ahmad ialah anak jenisnya].
Zaman Syaikh Ahmad bergiat berkebetulan dengan zaman kejatuhan kerajaan Uthmaniyyah di Istanbul, banyak daripada kawasan pemerentahan Uthmaniyyah telah jatuh ke tangan negara-negara barat. Syaikh sangat mengkagumi sejarah kebesaran kerajaan Uthmaniyyah di zaman lampau dan mengharapkan pemerentahan Uthmaniyyah akan berterusan demi kepentingan ummah. Di waktu yang sama beliau sangat insaf tentang kelemahan dan kemunduran ummah serta kekuatan pihak lain hasil kemajuan yang sedang berlaku di Eropah dan Amerika ketika itu.
Jarak masa yang mana syaikh bergiat-cergas dengan kerja-kerjanya di dalam bidang-bidang yang belbagai itu tidaklah begitu panjang. Ketika umurnya baru lima-puluh dua tahun, syaikh telah kembali menemui Tuhan. Di dalam surat yang dikirim oleh bapa saudaranya Syaikh Wan Daud bin Mustafa serta anaknya Syaikh Wan Ismail kepada Tengku Long Bin Tengku Ngah, Besut, dinyatakan:
Hadrat Tuanku yang mulia serta hamba Tuanku mengurniakan sembah dari hak hamba Tuanku, Wan Ahmad bin Almarhum al-Haj Wan Muhammad Zain itu sudah kembali ke rahmatullah pada malam sebelas haribulan Zu al-Hijjah [1325H]di Mina. Maka dibawa turun ke Makkah, maka ditanam di Ma’la, dengan sebab mati sebelah tubuh. Awal sakitnya pada dua puluh dua Jamadu al-Akhir [1325H]. Maka dapat (sembuh) sedikit, kemudian bertambah pula. Pada lepas puasa enam maka hingga [dapat sembuh] sedikit pula, boleh naik haji. Maka tatkala lepas zuhur hari raya haji maka kena pula [serangan penyakit] hingga sampai lepas maghrib hingga habis umurnya….dan demikian lagi al-Haj Wan Muhammad Zain bin Almarhum al-Haj Mustafa [ayahanda Syaikh Ahmad] itu pun kembali ke rahmatullah juga pada lapan belas haribulan Zu al-Hijjah [1325H] dengan sebab sakit cara orang tuha sahaja. (5)
Memahami perkiraan asas inilah yang menjadi kunci bagi kita memahami corak pemikiran Syaikh Ahmad dan dengan itu dapat kita jadikan pedoman dalam menyelusuri pengaruh pemikirannya ke atas masyarakat.
Memandangkan keterbatasan ilmu serta kekurangan maklumat yang ada pada pencatit ini, maka kebanyakan contoh kesan pemikiran Syaikh Ahmad ke atas masyarakat tertumpu kepada pengalaman-pengalaman di Kelantan, walaupun sudah barang tentu pengaruh pemikiran Syaikh Ahmad adalah lebih meluas daripada itu.